Планування, конкуренція і як (не) цінувати себе

Поділитись

Авторка статті:
Наталія Сліпенко,
перекладачка,
учасниця спільноти
“Пошуршимо?”

Коли ви фрилансер_ка, в житті з’являються нові організаційно-адміністративні штуки. Вам не треба приходити в офіс на певну годину, але дедлайни нікуди не поділися. У вас немає заробітної плати, натомість потрібно зрозуміти, які гроші брати за свої послуги (на початку це зазвичай ду-уже непросто). У клієнтів свої вимоги, які далеко не завжди збігаються з вашими можливостями.

Розберімось у цьому разом з наступними п’ятьма шкідливими порадами.

Нагадуємо про першу частину статті “5 шкідливих порад для хороших фрилансерів” >>>читати >>>

Не плануйте день/тиждень

Хух, нарешті. Ви позбулися начальника/-ці над вухом, нескінченних зобов’язань перед колегами, графіку, маршруток (хоча цього року багатьом з нас довелося позбутися маршруток)), квартальних звітів. Свобода! Тепер можна спати до другої дня, працювати хоч серед ночі і взагалі викинути планер.

Якщо серйозно: Працювати серед ночі та спати до другої дня ви дійсно можете! Хоча залежить від вашого виду діяльності, звісно. А от планер і календар вам знадобляться більше, ніж будь-коли.

По-перше, кожен клієнт — це трішки як начальник (вибачте, якщо зараз стало трішки сумно). Дотримання домовленостей і дедлайнів у фрилансі критично важливе, бо якщо ви не виконуєте того, що пообіцяли, це не лише зіпсована співпраця з одним клієнтом, а й втрата можливостей співпраці з іншими потенційними клієнтами, яким вас могли б порадити. Отже, дуже важливо якісно керувати своїм часом, щоб точно знати, коли що робити, щоб вчасно виконати завдання, а також щоб розуміти, брати нове замовлення, наприклад, чи ви просто не встигнете.

По-друге, на фрилансі досить відчутно розмивається межа між робочим і особистим простором (думаю, цього року багато хто це відчув). Якщо не планувати час, то дуже легко можна скотитися в 12-годинні робочі дні, які будуть вас виснажувати. І не забувайте якісно планувати відпочинок!

По-третє, маючи графік дня і відзначаючи зміни в цьому графіку за фактом, ви зможете відстежувати, скільки часу витратили на ту чи іншу роботу — навіщо це потрібно, я вже писала.

Погоджуйтеся на всю роботу, яку пропонують

Без роботи лишитися дуже страшно. Тому коли у вас з’являється якесь замовлення, вважайте це за щастя. І не має значення, що це за робота — відмовлятися не можна. Фрилансер не в тій позиції, щоб перебирати.

Якщо серйозно: Фрилансер якраз у прекрасній позиції, щоб перебирати. Тільки вам приймати рішення, говорити «так» чи «ні» на якусь пропозицію, і тільки вам визначати критерії таких замовлень.

Ось приклади ситуацій, коли варто відмовитися від замовлення (перелік не вичерпний і не обов’язковий — це лише ваше рішення!):

  • ви не маєте відповідної кваліфікації для виконання цього завдання;
  • у замовника погана репутація (наприклад, ви його знайшли в переліку недоброчесних замовників чи іншому «чорному списку»);
  • зміст замовлення не відповідає вашим цінностям;
  • замовлення пов’язане з чимсь особисто для вас неприємним;
  • замовник пропонує занадто низьку для вас ціну.

А що робити, якщо замовлення хороше, але ви зайняті та розумієте, що фізично не встигнете його виконати? Якщо у вас виникають такі ситуації, по-перше, вітаю — це круто, що у вас достатньо роботи, щоб зайняти весь графік. А по-друге — залежно від виду діяльності можна думати над тим, щоб такі замовлення передавати підрядникам. Звісно, це мають бути люди, яким ви довіряєте, плюс ви маєте перевірити виконання, перш ніж віддати замовлення клієнту. Також це може бути хороший сигнал, щоб оптимізувати якісь інші аспекти роботи й життя. Віддайте на аутсорс бухгалтерію. Організуйте оплату комуналки онлайн. Купіть посудомийку, зрештою 🙂

Не визначайте правила співпраці

Ми ж пам’ятаємо, що будь-яке замовлення — це щастя, правда? Тому завжди погоджуємось на всі умови замовника.

Якщо серйозно: Я довго йшла до того, щоб взагалі створити для себе якісь правила. Зазвичай правила співпраці формуються з якихось неприємних ситуацій, щоб уникати таких ситуацій у майбутньому. Але ви можете відразу почитати професійні ресурси та повчитися на помилках колег, а не на власних.

Якось мене запросили перекладати сесію тривалістю десь півтори чи дві години на дводенному заході. Коли я прийшла, виявила, що там не обід, який мав би вже закінчуватися за графіком, а ще триває попередня сесія.

— Вибачте, а коли все ж почнеться сесія? — запитала я в організаторки за 15 хвилин, коли почався обід. Відповідь була фантастична.

— А ви що, кудись поспішаєте?

Окей, правило на майбутнє сформульоване — навіть для послідовного перекладу мінімальне замовлення стартує від пів дня. Ще два мої правила, які виникли не відразу — озвучувати повну суму замовлення навіть якщо ціна одиниці клієнту відома, перш ніж починати виконання, а також не робити знижок пост-фактум.

Ось ще деякі правила, які ви можете розглянути для свого виду діяльності:

  • Правила передоплати. Якщо людина бронює ваш час, встановіть часові рамки, коли таке замовлення можна скасувати з повним поверненням оплати, частковим і без повернення. Якщо людина бронює виготовлення чогось на замовлення, швидше за все, це буде передоплата без права повернення.
  • Правила перевірки якості. У сфері послуг багато суб’єктивного і чималу роль відіграє людський фактор, тому може бути варто визначити (і проговорити з клієнтом) критерії якісного виконання замовлення.
  • Кількість допустимих правок. Якщо ви, наприклад, робите логотипи, варто узгодити, скільки разів клієнт має право висловлювати побажання і вносити зміни до лого безкоштовно.

Конкуруйте в ціні

Що зробити, щоб потенційний клієнт обрав не іншого виконавця, а саме вас? Правильно, знижуйте ціну. Виконавець з приємними цінами точно без роботи не лишиться.

Якщо серйозно: Цінова конкуренція — це шлях в нікуди, який шкодить як сфері, у якій ви працюєте, так і вам особисто. Звісно, ви можете набрати собі багато роботи, якщо будете пропонувати найнижчі розцінки на ринку. От тільки щоб заробити певну суму, вам доведеться виконати втричі більше роботи, ніж вашим колегам, які не демпінгують.

Ціноутворення — звісно, питання складне, тому й потрібне хороше розуміння ринку. Але те, що клієнт обирає за цінами — це міф! Звісно, і така категорія є. Однак подумайте: ви оберете собі адвоката/адвокатку з найнижчими цінами чи з хорошим досвідом? Майстра чи майстриню манікюру з найнижчими цінами чи з перевіреною дезінфекцією? Ціна — не єдиний критерій навіть у публічних закупівлях, а ми тут про особистий вибір говоримо.

Для конкуренції потрібен якісно вибудуваний маркетинг, розуміння, що саме ви можете запропонувати, а не можуть інші, та впевненість у своїх силах.

Не спілкуйтеся з колегами

Коли ви фрилансер, всі інші фрилансери в тій самій сфері — ваші конкуренти. Ставитися до них треба з холодною ввічливістю, а насправді з підозрою. Хтозна, як підставити можуть.

Якщо серйозно: Спілкування з колегами і навіть дружні стосунки — це чудово. І не лише тому, що, наприклад, серед моїх колег є класні люди, з якими приємно спілкуватися в позаробочій обстановці. Ось вам дуже прагматичні причини, чому спілкування з іншими фрилансерами з вашої сфери важливе:

  • Вам є з ким порадитися, коли виникають труднощі.
  • Ви можете одне в одного навчатися.
  • Ви дізнаєтеся новини ринку та сфери діяльності значно швидше.
  • Вам є з ким поділитися роботою (або кого порадити клієнту), коли у вас забагато замовлень або якесь замовлення вам не підходить.
  • (Найкраща новина) Колеги теж зможуть поділитися з вами замовленнями!

Нещодавно мені написала знайома синхроністка:

—     Слухай, ти ж любиш письмові переклади? Мені тут написали старі замовники, але я не люблю перекладати письмово, а що якщо я їм тебе пораджу?

—     О, давай, буду вдячна.

На самих лише цих замовниках я вже заробила 220 євро. Мало це чи багато — у кожного свої критерії, але суть у тому, що я заробила ці гроші просто завдяки тому, що підтримую спілкування з колегами у ФБ — ну і що якісно виконую роботу.

Чи є якісь міфи, які ви для себе розвінчали? Чи хотілося б вам про щось дізнатися більше? Пишіть нам у коментарях.

Бонусна порада: якщо читаєте англійською, рекомендую прекрасний ресурс Clients from Hell: це збірка справжніх (і переважно неприємних) історій від фрилансерів, з якої можна повчитися, які бувають ситуації у співпраці з клієнтами та як їм запобігати.

Розвивати себе, змінювати мислення, правильно оцінювати свої результати ми вчимось на майстер-класі “Заряджене мислення”. Придбати МК >>>
Напиши, якщо тобі відгукнулося

Поділитись

Читайте також

.
Проходь наші майстер-класи!
детальніше
Долучайся до нашої спільноти!
детальніше
Купуй в нашому онлайн-магазині!
детальніше