5 поганих порад для хороших фрилансерів

Поділитись

Авторка статті:
Наталія Сліпенко,
перекладачка,
учасниця спільноти
“Пошуршимо?”

Фриланс — це свобода обирати над чим, коли та з ким ти працюєш? Чи постійний стрес і невизначеність? Може бути й те, й інше. Насамперед це залежить від вас.

Я Наталя, перекладачка, і вже майже три роки основний дохід я отримую від фрилансу. У мене це вийшло досить спонтанно. Але оскільки я не планувала навмисне такий формат роботи, то припустилася деяких помилок. А ось ви зможете їх уникнути.

У цій статті я дам вам кілька поганих порад, з яких ви дізнаєтеся про підводні камені такого формату роботи. Поїхали 🙂

1. Обирайте фриланс, якщо хочете менше працювати.

Фриланс — це, звісно ж, не офісна робота з 9 до 6, тому варто відразу розраховувати на менше навантаження. Нема чого замислюватися про таку банальщину, як фінансова подушка чи додаткові джерела доходу.

Якщо серйозно: На фрилансі в більшості випадків ваші доходи напряму залежать від того, скільки ви працюєте. Якщо ви розраховуєте, що це буде ваше основне джерело доходу, працювати доведеться чимало. Багато залежить також від ціноутворення та вміння рекламувати себе та свої послуги, але всі додаткові аспекти роботи — маркетинг, ведення бази клієнтів, виставлення рахунків, підписання договорів, податкова звітність — також потребують часу й зусиль. У нас є чеклист, за яким можна перевірити свою готовність до переходу на фриланс, якщо бажаєте його отримати – напишіть у коментарях “хочу чек-лист”.

2.  Махніть рукою на маркетинг.

Розумні книги з маркетингу писано для великого бізнесу, а не для маленьких скромних фрилансерів. Більшість порад із маркетингу, які ви знайдете, все одно вимагають великого бюджету, а ви зареєструвалися собі на Upwork — і добре.

Якщо серйозно: Маркетингу, як би цього не хотілося, уникнути не вдасться. Хочете, щоб люди зверталися саме до вас? Не хочете ганятися за завданнями, знижуючи ціни? Доведеться створити собі маркетинговий план, подумати, на яких майданчиках важлива ваша активність, і втілювати в життя задумане.

Універсального плану, звісно, немає, але ось про що можна подумати на першому етапі:

• Хто ваші клієнти? Звідки вони про вас зазвичай дізнаються? Чи радять вас іншим? Якщо ні — чому? (Якщо ви тільки починаєте, подумайте про гіпотетичних клієнтів на основі свого попереднього досвіду на постійній роботі і/або досвіду людей з тієї ж самої сфери.)

• У яких соцмережах у вас є акаунти? Наскільки вони заповнені? Наскільки з ваших профілів зрозуміло, чим ви займаєтесь?

• Ви просите клієнтів залишити відгук про вашу роботу?

• Ви нагадуєте про себе клієнтам, з якими якийсь час не працювали?

• У вас є сайт? Якщо ні — чи має він сенс у вашому виді діяльності?

• Ви спілкуєтеся з колегами з вашої галузі та споріднених галузей? Вони знають про те, чим ви займаєтесь, на чому спеціалізуєтесь?

• Якщо зайти на ваш сайт чи професійний акаунт, яке складається враження? Що можна покращити?

• Сядьте і погугліть “marketing for freelance _____”, підставивши назву свого виду діяльності. Це так просто, а поради там бувають дуже корисні.

3.   Пропонуйте всі послуги відразу.

Спеціалізація — це зайве. Що більше послуг ви пропонуєте, то краще. Якщо тексти, то на будь-яку тематику. Якщо ілюстрації, то в будь-якому стилі. Якщо рукоділля, то в усіх можливих формах і з усіх матеріалів.

Якщо серйозно: В українській перекладацькій спільноті є один персонаж, назвімо його П. Коли хтось публікує у спільноті замовлення, наприклад, «Шукаю перекладача німецької мови, текст на медичну тематику», П. видає в коментарях таке: «Я перекладаю тексти будь-якої складності та будь-якої тематики з 30 мов світу, зокрема англійської, німецької, фінської, естонської…» Далі йде довгий перелік, який я ще жодного разу не спромоглася прочитати.

Якщо й відкинути сумнівну правдивість такої заяви — поставте себе на місце замовника. Його хвилює весь перелік талантів виконавця? Абсолютно ні. Він шукає людину, яка працює саме з німецькою мовою і саме з медичними текстами. І якщо в сусідньому коментарі людина напише «Вітаю, я перекладачка нім<>укр, працюю з медичною тематикою», як ви думаєте, до кого звернеться замовник? До неї чи до П. з його переліком?

На початку роботи на фрилансі дійсно може бути і потреба, і сенс пропонувати різні послуги, вивчаючи ринок і шукаючи свою спеціалізацію. Але й тоді необхідно всі пропозиції прописувати під конкретного клієнта і його потреби, а з часом поступово шукати своє поле, де ви станете дійсно експертом чи експерткою.

При цьому я зовсім не хочу сказати, що не можна диверсифікувати свої послуги та здобувати нові навички для цього. Якщо ви робили кошики, а додаєте до цього настінні панно з лози — прекрасно. Якщо ви шили білизну і починаєте також шити домашній одяг — чудово. Якщо ж ви займалися плетінням шарфів, а починаєте пропонувати шиття будь-якого одягу, макраме і фотографію — ідея сумнівна.

А П. десь у червні писав, що від початку карантину заробив загалом лише близько 7000 гривень. Цікаво, чому.

4.   Не відстежуйте свої витрати та доходи.

Грошам треба насамперед позитивне мислення. На фрилансі сильно вибору немає — що заробиш, те й зможеш витратити. Будуть якісь голодні місяці, будуть багаті місяці, вже як вийде.

Якщо серйозно: Фрилансерам більше, ніж будь-кому, потрібно знати, скільки вони заробляють і скільки витрачають. Щоб не мати «голодних» місяців, слід:

• привести до ладу свою фінансову ситуацію ще до переходу на фриланс;

• мати фінансову подушку і/або додаткове джерело доходу паралельно з фрилансом;

• чітко зрозуміти, на що у вас ідуть гроші, коли, скільки; які з цих витрат важливі, які не дуже;

• знати свій ринок, щоб зрозуміти:

–        які доходи може принести фриланс;

–        скільки годин роботи для цього потрібно (про це — наступна погана порада);

–        яка сезонність роботи (якщо вона є);

–        в якому напрямку працювати, щоб мати змогу підвищувати тарифи або знаходити більше клієнтів (див. пораду 2).За посиланням можна знайти шаблон таблиці для ведення бюджету (скопіюйте у власний Гугл-документ або завантажте як файл Excel). Звісно, можна також використовувати додатки.

5.   Не відстежуйте час, який витрачаєте на виконання завдання.

Як людина мудра, ви свої сили та можливості знаєте. Тому коли ви отримуєте нове замовлення, цілком можете просто приблизно прикинути, скільки часу на це піде, плюс-мінус. А там вже все одно доведеться якось старатися встигнути до дедлайну.

Якщо серйозно: Нічого приховувати — я сама не один рік приблизно прикидала, скільки часу піде на те чи інше завдання. От тільки що більшим був обсяг завдання, то більше на підсумковий результат впливало оце «плюс-мінус». Закінчувалося це тим, що іноді доводилося засиджуватися допізна, щоб встигнути до дедлайну. А часом через такі приблизні підрахунки я називала замовнику досить жорсткий для себе дедлайн, хоча могла працювати на тиждень довше у значно спокійнішому темпі.

Киньте собі виклик протягом місяця чи двох записувати до кожного замовлення дві цифри: скільки годин ви розраховуєте на нього витратити та скільки витратили насправді. Якщо різниця у відсотку значуща — подумайте, чому так вийшло. Ось приклад:

Відстежувати фактично витрачений час можна за допомогою спеціальних додатків на комп’ютер, за допомогою вашого календаря чи планера, або й просто навмисне фіксувати.

Ці п’ять антипорад — лише маленький фрагмент стереотипів і труднощів, з якими стикаються фрилансери. І все ж для мене цей формат роботи — найкращий. А для вас? Які у вас виникали сумніви чи запитання щодо фрилансу? Напишіть нам, і ми спробуємо на них відповісти.

Розвивати себе, змінювати мислення, правильно оцінювати свої результати ми вчимось на майстер-класі “Заряджене мислення”. Придбати МК >>>
Напиши, якщо тобі відгукнулося

Поділитись

Читайте також

.
Проходь наші майстер-класи!
детальніше
Долучайся до нашої спільноти!
детальніше
Купуй в нашому онлайн-магазині!
детальніше